Facebook gaat in Crowdfunding | 2,5 miljoen equity campagne | Financiering voor Circulaire Economie

De nieuwsbrief is vandaag wat later dan normaal, omdat ik gisteravond pas laat terug kwam uit Estland waar ik voor de grootste zakelijke krant van Estland een interview en een podcast heb gegeven en de key-note lezing mocht verzorgen over de ontwikkelingen rond crowdfunding in Europa op een een congres voor ondernemers. Mooie ontwikkelingen in dit extreem digitale land, waarbij Alternatieve Financiering hard aan het groeien is.

In deze nieuwsbrief aandacht voor Facebook die actief wordt met (donatie) crowdfunding, een item over het rendement van 2800% van equity crowdfunding investeerders in Brewdog en de start van een ambitieuze equity crowdfunding campagne van 2,5 miljoen euro van een Nederlandse scale-up.

Veel leesplezier,

Ronald

EU workshop financieringsmodellen Circulaire Economie in Amsterdam

Op 23 mei organiseren we in Amsterdam voor de Europese Commissie een expert meeting over nieuwe financierings-, bedrijfs- en bestuursmodellen voor circulaire economie en hoe de Europese Commissie die kan ondersteunen via bijvoorbeeld aangepaste regelgeving, subsidies of educatie.

Investeerders, onderzoekers en beleidsmakers die hier aan bij willen dragen wordt gevraagd om zich hier aan te melden.

OnePlanetCrowd & Lumo (FR) bieden cross-border investering aan voor zonnepark

De groei van alternatieve financiering vind voornamelijk plaats binnen de landsgrenzen. Het is voor een platform lastig om projecten in andere landen te promoten. Het Nederlandse platform OnePlanetCrowd en het Franse Lumo hebben samenwerking gezocht binnen het Europese onderzoeksproject CrowdfundRes om gezamenlijk een project te financieren.

Voor het project is een speciale organisatie opgericht in Nederland die een deel van de financiering (100.000-120.000 euro) van het gehele project voor haar rekening neemt.


Een goed begin om cross-border investeringen meer te laten slagen. De werkelijke oplossing ligt echter in Brussel met de invoering van een duidelijke richtlijnen en wetgeving over cross-border crowdfunding investeringen binnen de EU.

Bouwer energieopwekkend zweefvliegtuig haalt miljoenen op

Crowdfunding wordt steeds interessanter voor scale-up bedrijven die groeifinanciering zoeken. Het Nederlandse bedrijf Ampyx Power heeft na de aankondiging van een grote deal met launching customer E.ON een nieuwe financieringsronde gestart en hierin nadrukkelijk gekozen om een deel van de financiering via crowdfunding op te halen.

Naast de 1,5 miljoen euro die vanuit professionele investeerders is toegezegd in de huidige financieringsronde, is gisteren een campagne gestart om 2,5 miljoen financiering via equity crowdfunding op te halen. Op dit moment is al ruim 530.000 euro toegezegd.

Crowd grootste aandeelhouder
In 2013 heeft het bedrijf al eerder een succesvolle crowdfunding campagne gedaan waarin ca. 330.000 euro is opgehaald. In de jaren daarna zijn nog een groot aantal kleine investeerders ingestapt. In totaal hebben ruim 400 mensen nu een aandeel in het bedrijf, waarmee deze groep (gebundeld in een STAK) de grootste externe aandeelhouder is in het bedrijf.

Stukje kolencentrale kopen? (om hem te sluiten)

Onder het motto “Wij willen #Hemweg” is de crowdfundingactie gestart zodat mensen kunnen bijdragen aan het sluiten van de kolencentrale van Nuon.

De actie is als een donatie campagne ingestoken. Ik voorspel dan ook dat er uiteindelijk niet een heel hoog bedrag extra opgehaald gaat worden. De publieke druk zal echter wel toenemen als er straks 50.000 personen mee hebben betaald.

BrewDog investeerders behalen 2,800% rendement

BrewDog heeft een investering van £213M gekregen voor een 23% aandeel in het bedrijf, waarmee de waardering van het bedrijf is vastgesteld op ca. £1 miljard.

BrewDog is gestart in 2007 en via verschillende equity crowdfunding rondes in zijn in totaal 56,000 personen aandeelhouder geworden in het bedrijf.

Rendement tot 2800%

Al deze investeerders hebben nu een goed rendement op hun investering. De eerste groep investeerders (1,329 personen die £750.000 startkapitaal bij elkaar brachten in 2010) hebben 2,800% rendement behaald. De laagste investering in die ronde (£230) is nu £6,360 waard.

Ook investeerders die in de laatste ronde (april 2016) zijn ingestapt hebben nog een rendement behaald van 177%.

Een revolutie in Venture Capital: crypto tokens

Een interessant artikel over de opkomst van crypto tokens als alternatief voor Venture Capital (en Equity Crowdfunding).

Fundamenteel is het een ander model, omdat er niet geïnvesteerd wordt in individuele bedrijven, maar in het gehele protocol. Daarnaast investeren VCs in een beperkt aantal type startups (alleen snelgroeiende, "hot" sectoren), waarbij crypto token fundraising campagnes (ICO) ook voor ander type organisatie en bedrijfsvormen gebruikt kan worden.

Lokale krant DUIC ondersteunt Utrechtse crowdfunding campagnes via slimme constructie

DUIC biedt lokale ondernemers die gebruik willen maken van crowdfunding, een exclusieve deal: de ontvangen advertentiegelden worden als lening weer geïnvesteerd in de crowdfunding campagne van het betreffende initiatief.

Alleen als de campagne succesvol is en de plannen van de ondernemer gerealiseerd worden, ontvangt DUIC de investering weer terug.

Hiermee wil DUIC aantonen dat adverteren via een lokaal nieuwsblad (bereik 60.000 lezers) meerwaarde biedt aan de crowdfunding campagne van de ondernemer. Een mooi experiment.

Crowdfunding voor $15,000 verlovingsring #Fail

Soms zijn gefaalde campagnes ook goed om te bekijken. Waarom lukt het William niet om $15,000 bij elkaar te krijgen voor een verlovingsring, ondanks dat de campagne meer dan 15,000x gedeeld is op Social Media?

Waarschijnlijk omdat de urgentie er niet was en "de crowd" het niet zag zitten om te doneren voor zo een dure ring.

Facebook biedt crowdfunding voor NGOs

Via Facebook kunnen personen een privé donatie campagne starten voor goede doelen projecten. Hiermee gaat Facebook de strijd aan met grote donatie crowdfunding platformen als JustGiving.

Omdat mensen eenvoudig een (Facebook) vrienden kunnen uitnodigen is dit een erg persoonlijk manier va fondsenwerving die waarschijnlijk erg succesvol en populair gaat worden.

Op dit moment kunnen alleen projecten in Amerika gestart gaan worden voor onderwijs, medische kosten voor personen of dieren, natuurrampen, urgente privé problemen (brand, auto diefstal of ongeluk) en kosten voor een uitvaart. Binnen 24 uur beloofd Facebook een aanvraag te controleren. Het aantal categorieën en landen zal langzaam uitgebreid gaan worden om fraude tegen te gaan.