Geldvoorelkaar haalt 100 miljoen op | Initial Coin Offerings| Miljoenen campagnes in Finland en VK

Crowdfunding blijft groeien. In Nederland is Geldvoorelkaar het eerste platform die de grens van 100 miljoen euro doorbreekt. Daarnaast zien we in Europa een sterke groei in grote investeringsrondes, waarbij startups/scaleups minder gebruiken maken van VC investeringen of beursnoteringen en gebruik maken van Equity Crowdfunding.

Deze week ook een interessant artikel over Initial Coin Offerings. Bij deze vorm wordt via een Blockchain systeem aandelen en stemrecht uitgegeven. In theorie een mooi model om transparant en efficient aandelen uit te geven, maar de juridische basis is helaas nog zwak.

Veel leesplezier,

Ronald

Meer dan 100 miljoen euro gefinancierd via Geldvoorelkaar.nl

Een van de eerste crowdfunding platformen in Nederland, Geldvoorelkaar.nl, heeft de grens van 100 miljoen euro als eerste platform in Nederland doorbroken. Een belangrijke mijlpaal voor de groei en acceptatie van crowdfunding in Nederland.

Sinds de start in 2011 heeft Geldvoorelkaar 1.139 projecten gefinancierd voor MKB ondernemers en particulieren die in totaal ruim 122.000 investeringen hebben gedaan. Gemiddeld zijn er dus ca. 100 investeerders betrokken bij elk project. Volgens de statistieken van Geldvoorelkaar haalden investeerders tot nu toe een gemiddeld rendement van 6,48%.

De geheimen achter WakaWaka’s crowdfundingstrategie

WakaWaka is één van Nederlands’ meest toonaangevende sociale ondernemingen. Sinds 2011 zorgt WakaWaka dat zoveel mogelijk mensen ter wereld van licht kunnen worden voorzien door middel van innovatieve zonnelampjes.

Serial Crowdfunding

Eind vorig jaar zocht WakaWaka voor de 10e keer de crowd op om financiering op te halen, waardoor zij een mooi voorbeeld leveren van serial-crowdfunding.

Agents of Lights

De donateurs/investeerders van de verschillende campagnes worden door WakaWaka aangeduid als "Agent of Light". De impact en bereik van deze Agents gaat verder dan het ophalen van geld alleen. In de 10 campagnes is totaal ruim 2,5 miljoen euro opgehaald (waarvan 1,1 miljoen in de laatst campagne), maar door het mobiliseren van stemmen wonnen zij ook de publieksprijs in 2012 tijdens de Accenture Innovation Awards (In datzelfde jaar won ik zelf met WEBclusive de Accenture Innovation Awards in de categorie "Beste Financiële innovatie" en sinds die tijd heb ik hen ook van dichtbij gevolgd en regelmatig tips kunnen geven voor hun campagnes).

Community Management

WakaWaka laat zien dat je je opgebouwde community goed moet koesteren. De volgende stap voor bedrijven zie op grote schaal crowdfunding in gaan zetten zal dan ook gemaakt gaan worden door organisatie die Community Management dan ook serieus gaan nemen.

Ik voorspel de komende jaren dan ook steeds vaker dat deze organisaties gaan investeren in kennis en personen met Community Management/Community Building ervaring.

Vijf misverstanden over crowdfunding

Een mooi overzicht van enkele misverstanden over de inzet van crowdfunding door bedrijven om (groei) financiering te verkrijgen door Ivo Freeke van voordegroei.nl. Hierbij zijn punten met enkele aanvullingen van mijn kant.


1. Crowdfunding kan alleen met kleine bedragen

"De hoogte van de financieringen die door de platforms worden opgepakt stijgt elk jaar. Hiermee trekt crowdfunding ook steeds meer vermogende particulieren en institutionele investeerders aan. Naast de vele kleine investeerders die crowdfunding trekt, zijn er nu ook platformen die zich juist op dit hogere segment richten."

Vooral in het buitenland zien we steeds meer variatie in investeringsplatformen, waarbij er bijvoorbeeld gericht wordt op groepen business angels die hun investering via een online platform willen vereenvoudigen.

2. Crowdfunding is risicovol

"Vrijwel alle crowdfundingplatforms doen een screening van het bedrijf (of de particulier) voordat een financieringsaanvraag wordt aangeboden aan de investeerders. Wel zitten er verschillen tussen de platformen voor wat betreft de diepgang van deze screening."

Net als bij traditionele investeringen worden bij crowdfunding projecten aangeboden met laag risico en veel (hypothecaire) zekerheid, tot hoge risico investeringen aan startups en particulieren. Advies blijft altijd om investeringen te spreiden om risico's te minimaliseren.

3. Bij crowdfunding is er geen toezicht

"De meeste partijen die actief zijn met crowdfunding vallen onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Dit geldt in ieder geval als er een financiële tegenprestatie wordt geboden in de vorm van rente of een potentiële koersstijging. Afhankelijk van de vorm is hierbij een vergunning of een ontheffing vereist."

Elke aanbieder van financiële producten staat onder toezicht van de AFM en soms ook DNB. In tegenstelling tot enkele buurlanden hebben we in Nederland nog geen specifieke crowdfunding regelgeving. De verwachting is wel dat dit in Nederland dit jaar ook geïntroduceerd gaat worden.

4. Reguliere beleggingen zijn beter dan crowdfundinvesteringen

"Als je op de beurs een obligatie koopt, dan kun je die op elk moment ook weer verkopen. Deze mogelijkheid heb je bij crowdfunding niet. Een bedrijfslening die je hebt aangeschaft via crowdfunding, houd je tot het eind van de looptijd. Daar staat tegenover dat het rendement op deze leningen een stuk hoger ligt. Gemiddeld geven ze tussen de 6 procent tot 9 procent aan jaarlijkse rente."

Dit is slechts 1 vorm van financiering. Steeds vaker komen crowdfunding platformen met de mogelijkheid om de aandelen, certificaten en obligaties ook te kunnen verhandelen, bijvoorbeeld via een "secundaire markt". Dit staat echter nog in de kinderschoenen en zal de komende jaren zeker een vlucht moeten nemen om het eenvoudiger te maken voor personen om (wanneer ze willen) uit te kunnen stappen.

5. Het is alleen voor bedrijven die bij de bank geen financiering krijgen

"Opvallend veel bedrijven weten voor hun financiering hun weg inmiddels te vinden zonder gebruik te maken van de banken."

Steeds vaker is crowdfunding de 1e keus voor bedrijven om financiering op te halen. Soms komt dit door slechte ervaringen in het verleden met banken, maar vaker nog zien bedrijven ook de additionele kansen van crowdfunding voor bekendheid en het opbouwen van een netwerk van ambassadeurs.

De overheid kan slim aan de slag met crowdfunding

Civc crowdfunding kan burgers en politiek dichter bij elkaar brengen en meer maatschappelijke initiatieven mogelijk maken. Ook kan het de transitie naar een duurzame samenleving ondersteunen. In dit artikel geeft Astrid van Tiburg, van voorjebuurt.nl 5 tips voor gemeenten om civic crowdfunding succesvol in te zetten.

Lees ook mijn eerdere artikel over de toekomst van Civic Crowdfunding in Nederland in 2017.

1) Bekendheid crowdfunding vergroten

Het lijkt een open deur, maar veel burgers hebben nog geen ervaring met crowdfunding of vertrouwen het niet. Duidelijke uitleg en nog belangrijk, lokale cases laten zien helpen burgers om over de drempel te stappen om mee te doen.

2) Toegang tot een (lokaal) Crowdfundingplatform

Wanneer burgers en initiatiefnemers werkelijk willen gaan crowdfunden, dan is het belangrijk dat ze terecht kunnen op een betrouwbaar crowdfundingplatform. Wanneer dit geïntegreerd of gekoppeld is aan de gemeentelijke site, dan straalt dit meer vertrouwen uit dan een extern platform gebruiken.

3) Trainingen en individuele begeleiding bij opzetten campagne

Het opzetten van een crowdfunding campagne is veel werk en kan in het begin nog complex zijn. Gebruik maken van ervaren crowdfunding coaches/adviseurs is dan essentieel.

4) Crowdfunding ingebed in strategie en beleid van overheid

Dit gaat al een stuk verder en vereist van overheden om ook intern in de organisatie kennis op te bouwen over crowdfunding en personen actief op weg kunnen helpen wanneer ze met crowdfunding aan de slag willen in hun stad.

5) Meedoen via matchfunding

Nog een stap verder, maar in mijn ervaring ook essentieel om het ook erg succesvol te laten slagen, is matchfunding. Hierbij stelt een gemeente een aanvullend bedrag beschikbaar bovenop het geld wat wordt opgehaald binnen een campagne. Dit kan via een "1+1 strategie" (elke euro wordt verdubbeld), maar ook een aanvulling van de laatste (of eerste) 20% of een ander model.

Een voorbeeld hiervan is de "groenverdubbelaar" van de provincie Zuid-Holland.

Can you trust crypto-token crowdfunding?

In 2016 hebben blockchain startups ca. $200 miljoen opgehaald in Initial Coin Offerings. Bij deze vorm van crowdfunding worden betalingen en eigenaarschap (aandelen) gebaseerd op crypto-currency tokens. In een uitgebreid artikel op Techcrunch wordt ingegaan op de voor- en nadelen en juridische status van ICO crowdfunding campagnes.


Op dit moment hebben de crypto-tokens nog geen formele juridische basis, al hebben verschillende Blockchain organisaties al wel een voorstel gedaan hoe dit juridisch beter onderbouwd zou kunnen worden (PDF).

Een goed overzicht van best-practises voor Initial Coin Offerings kan worden gevonden in een post van Nick Tomaino.

Blockchain-fonds

Het blockchainplatform Adel wil de komende tijd in 3 rondes in totaal $ 100 mln ophalen voor een Blockchain fonds, waarmee startups in Blockchain technologie ondersteund gaan worden. Investeerders kunnen dan rendement verwachten wanneer de bedrijven uiteindelijk een succes worden. Iedereen die meer dan 1 bitcoin (ca $1000) stort, krijgt automatisch als lid inspraak.

De leden bepalen gezamenlijk in welke projecten er geïnvesteerd wordt en kunnen ook als mentor adviseren of actief meewerken in het bedrijf.

Internationaal

Finse ruimte startup wil 4,99 miljoen euro ophalen

De Finse ruimtevaart startup Cohu is een investeringscampagne gestart op het Finse Equity crowdfunding platform around.fi, een nieuw platform gericht op grote equity crowdfunding campagnes.

Gestapeld financieren

Voorafgaand aan de campagne werd al 1,7 miljoen opgehaald van grotere investeerders. Hiermee heeft de crowdfunding campagne een boost gekregen. Wanneer de campagne slaagt, zal het Finse innovatie fonds Tekes ook een bedrag investeren van 3 miljoen euro.

Grotere equity rondes in Europa

Deze ronde past in een Europese trend waarin nu ook scale-ups grotere investeringscampagnes plannen via crowdfunding en hiermee miljoenen ophalen. In het VK worden op platformen als CrowdCube, Seedrs en SyndicateRoom al regelmatig miljoenen opgehaald en zijn deze platformen al verantwoordelijk voor 1 van de 5 investeringsrondes. Zie hiervoor ook het volgende artikel.

Equity Crowdfunding in VK was 21% van totale equity markt in 2016

Onderzoeksbureau Beauhurst publiceerde een onderzoek naar de investeringsmarkt in het VK (The Deal 2016), waarin aangegeven werd dat equity crowdfunding nu al 21% van alle equity investeringen voor haar rekening neemt.

De platformen Seedrs en Crowdcube zijn daarbij beide groter dan enig ander investeringsfonds. De platformen groeien nog steeds jaarlijks sterk (CrowdCube met 20% volgens haar eigen cijfers) en ook de gemiddelde omvang van de campagnes stijgt. In 2016 was dit op Crowcube al £642,000, maar er waren ook uitschieters zoals BrewDog die £10,000,000 op heeft gehaald.

Co-financiering met VCs

Een ander opmerkelijk details is het aantal deals waarin VCs onder dezelfde voorwaarden investeren als de crowd. Tot voor kort waren veel VCs huiverig om in een bedrijf te investeren waar ook een groot aantal kleine investeerders een aandeel in had. Op dit moment lijkt hier dus meer vertrouwen in te zijn en is de juiste governance structuur gevonden om zo een organisatie aan te sturen.

Equity crowdfunding vervangt (mini) beurs

Uit cijfers van AIM (mini-beurs voor jonge bedrijven) blijkt er een sterke daling is van het aantal bedrijven die een IPO aanvraagt. Een van de redenen zou de populariteit van Equity Crowdfunding kunnen zijn volgens dit artikel.

Harmonisatie crowdfunding wetgeving in Noord-Europa

De Nordic Crowdfunding Alliance (crowdfunding branchevereniging in Noord Europa) heeft een whitepaper uitgebracht met adviezen om de crowdfunding wetgeving in Finland, Noorwegen, Denemarken en Zweden op elkaar aan te laten sluiten.

Het voorstel is gebaseerd op de Crowdfunding wetgeving in Finland, die in de markt gezien wordt als een van de meest transparante en praktische wetgeving in Europa.

Nordic Crowdfunding Event 2017

Tijdens het Nordic Crowdfunding Event in Helsinki zal hier op 17 maart zeker uitgebreid over gesproken worden.

Zelf zal ik tijdens het event een key-note geven over het "Alternative Finance Maturity Growth Model" voor landen hoe ze de industrie in verschillende fases van volwassenheid in de markt het beste kunnen ondersteunen.