Groot onderzoek gestapeld financieren | Equity Crowdfunding in Duitsland in problemen

Belangrijkste nieuws voor mij deze week is de aankondiging van een groot onderzoek naar gestapeld financieren wat we de komende 2 jaar gaan doen ism de HvA en Hogeschool Utrecht. Doel: Welke kennis en tools heeft de accountant / adviseur van de toekomst nodig om het MKB aan (alternatieve) financiering te helpen?

Verder een uitgebreid stuk over de problemen met equity crowdfunding in Duitsland (dank Tom van der Lubbe voor de tip) en een link naar een artikel met crowdfunding tips van een hardware accelerator waarbinnen startups al 75 crowdfunding campagnes hebben gedaan, waarvan er 10 meer dan $1 miljoen hebben opgehaald.

Veel leesplezier en heb je ook een tip voor een artikel? Ik hoor het graag!

Ronald

600.000 euro voor onderzoek gestapeld financieren MKB

15 bedrijven, 2 beroepsorganisaties en 2 hogescholen gaan samen onderzoek doen naar de mogelijkheden voor gestapeld financieren in het mkb. Hoe kunnen mkb-adviseurs hun mkb-klanten hierover beter adviseren?

2-jarig onderzoek

De initiatiefnemers CrowdfundingHub, Hogeschool van Amsterdam en Hogeschool Utrecht gaan de komende 2 jaar met financieel adviseurs en aanbieders van (alternatieve) financiering dit onderzoek ter waarde van 600.000 euro uitvoeren. 50% van het bedrag wordt bijgedragen door NWO via het SIA RAAK programma en de andere helft wordt door de marktpartijen opgebracht.

Stappenplan voor de financieel adviseur

Het hoofddoel van dit project is de oplevering van een stappenplan, waarmee de financieel adviseur makkelijker de juiste combinaties van financiering kan gebruiken om aan de financieringsvraag van mkb’ers te voldoen.

Hoe kan de financieel adviseur de vele verschillende financieringsvormen, met behulp van een overzichtelijk stappenplan, combineren en tot een optimale passende financieringsaanvraag komen?

Consortium deelnemers

De Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool Utrecht en CrowdfundingHub werken als initiatiefnemers samen met accountants- en financieringsspecialisten (MKB Kredietcoach, Probaat Accountants, RS Finance, Middenduin, BDO, Values of Culture and Creativity, Extendum, Fundwijzer, brancheorganisatie NOAB) en verschillende financiers (Qredits, de Volksbank, Collin Crowdfund, Funding Circle, Voldaan, Spotcap, NLinvesteert) aan het tweejarige onderzoeksproject. Ook zijn de NBA en de universiteiten van Amsterdam en Antwerpen bij het project betrokken.

Meer informatie of aansluiten?

Het project wordt geleid door de lectoren dr. Frank Jan de Graaf (+FinanceLab van de HvA) en dr. Lex van Teeffelen (lector Financieel-Economische Advisering HU).

Contactpersonen :

  • Frank Jan de Graaf / 06-30399751 / f.j.de.graaf@hva.nl
  • Kirsten Rauwerda / 06-21155835 / k.rauwerda@hva.nl

Groei Equity Crowdfunding in Duitsland stagneert

Een kritisch artikel in de Duitse pers afgelopen week over de langzame groei van Equity Crowdfunding in Duitsland en enkele grote faillissementen.

Faillissementen

In de afgelopen periode hebben enkele bedrijven die grote investeringen hebben opgehaald via Equity Crowdfunding, zoals Protonet (3,2 miljoen), Returbo (700K), Triprebel (700K), Freygeist (1,5 miljoen), hun faillissement aan moeten vragen. Hierdoor zijn er in de media veel negatieve artikelen gekomen.

Geen groei in markt

Sinds 2013 is de markt van equity crowdfunding (i.t.t. andere Europese landen zoals Frankrijk, Nederland en Italië) bijna niet gegroeid en ligt jaarlijks tussen de 14-17 miljoen euro. Voor een sector waarbij het verdienmodel grotendeels afhankelijk is van volume en omvang van de deals, is dit zorgelijk.

Gebrek aan rendement

Het is in principe niet vreemd dat een (groot) aantal van de bedrijven die met equity crowdfunding (risico kapitaal) gefinancierd zijn het niet redden, maar daar moeten dan wel voldoende successen tegenover staan waarmee het rendement behaald wordt. Op dit moment is dat ook nog niet het geval.

Reden van problemen in Duitsland met Equity Crowdfunding

De Duitse crowdfunding investeringsmarkt wijkt af van andere landen in Europe vanwege eigen, specifieke wetgeving. Hierbij kan de crowd nooit echte aandelen kopen, maar alleen een "Partiarische Nachrangdarlehen", een lening waarmee ze een variabele vergoeding krijgen op basis van het succes van het bedrijf ("Revenue Sharing").

Het nadeel hiervan is dat de crowd nooit een volwaardige partner is aan de onderhandelingstafel met andere aandeelhouders. Bij vervolginvesteringen krijgen ze daardoor vaak slechtere voorwaarden dan de nieuwe investeerders.

Daarnaast waren de waarderingen voor de start-ups onrealistisch en hielden de start-ups hun investeerders niet op de hoogte (Crowd Relations) of leverden ze als bedrijven geen goede producten.

Wanneer de Duitse Crowdfunding investeringsmarkt een kans van slagen wil hebben, dan zullen bovenstaande problemen aangepakt moeten worden.

Seedrs geeft inzicht in rendement portfolio

In tegenstelling tot de negatieve berichten uit Duitsland, groeit Equity Crowdfunding in UK erg hard.

Het equity crowdfunding platform Seedrs heeft een update van haar platform uitgerold, waardoor investeerders direct inzicht krijgen in het rendement van hun portfolio.

14,4% rendement

Uit een rapport van vorig jaar was al gebleken dat investeerders virtueel* een rendement van 14,4% maken op hun investeringen. Wanneer volledig gebruik werd van de belastingaftrek dan liep dit rendement zelfs virtueel* op naar 49,1%.

*Virtueel, omdat huidige waarde werd bepaald door externe berekening van waardering bedrijven, vaak op basis van nieuwe investeringsrondes of behalen van doelstellingen.

Equity Crowdfunding is de nieuwe standaard aan het worden

In de rest van Europa lijkt het nog ver weg, maar in het VK is Equity Crowdfunding in 5 jaar gegroeid naar de meest gebruikte manier van financieren voor groeibedrijven. In een uitgebreid artikel beschrijft Karen Kerrigan van Seedrs hoe zij dit de laatste jaren heeft zien veranderen. Inspiratie voor Nederland!

Crowd Relations

Dit soort ontwikkelingen zijn kleine stapjes die allemaal belangrijk zijn om de Crowd serieus te nemen als professionele investeerder. Naarmate de investeringen groter gaan worden, zullen alle investeerders dit soort tools gaan eisen.

Tips voor B2C crowdfunding campagne

Een mooi artikel van de founders van Hax, een hardware accelerator met vestigingen in Silicon Valley en Shenzhen (China), die investeert in early-stage hardware bedrijven, met een uitgebreide lijst tips over het uitvoeren van een succesvolle B2C crowdfunding campagne.

75 campagnes

De ca. 200 bedrijven in hun portfolio hebben nu al 75 crowdfunding campagnes gedaan, waarbij 90% meer dan $100,000 ophaalde en 10 campagnes meer dan $1,000,000 ophaalden. Zij hebben dus een goed zicht op wat wel en niet werkt.

Belangrijkste tips

Het artikel is te uitgebreid om hier samen te vatten, dus ik raad je vooral aan om het helemaal te lezen.

De tips gaan namelijk verder dan de standaard tips voor een succesvolle campagne (Storytelling, urgentie, communicatie), maar vooral ook om de praktische ervaringen er omheen, zoals het beschermen van IP (copy-cats die snel je idee kopiëren), goede voorbereiding bij kiezen juiste leverancier van je (deel) producten en investeren in goede video/campagne materialen. Ook wordt er ingegaan om journalisten die (terecht!) kritischer worden en de kansen die online adverteren biedt voor je campagne (in Nederland slechts sporadisch gebruikt).

Prosper ontvangt $5 miljard om uit te lenen

Het Amerikaanse Prosper, een van de grootste Marketplace Lending platformen, heeft afspraken gemaakt voor een groep institutionele investeerders om voor $5 miljard aan leningen te verstrekken via haar platform.

De groei van institutionalisering van het verstrekken van financiering via deze platformen zet sterk door. Deze Marketplace lending platformen accepteren steeds minder kleine investeerders (Crowd) en richten zich alleen maar op grote partijen voor het verstrekken van kapitaal.


Volgende stap in Equity Crowdfunding: ICO op de Blockchain

Een van de onderwerpen die binnen de Blockchain community actief besproken wordt, is de mogelijkheid om Blockchain in te zetten voor het uitgeven van aandelen (Equity Crowdfunding). Wanneer dit via eigen currency/tokens gedaan wordt, dan wordt dit Initial Coin Offerings (ICO) genoemd.

Een nieuwe startup wil deze ICO nu verder uitbreiden met standaard (investerings)contracten, die eenvoudig binnen de Blockchain geprogrammeerd kunnen worden en waarmee afspraken over eigenaarschap en rendementen vastgelegd worden. Ze zijn nog in de opstartfase, maar ik ga ze zeker in de gaten houden.