Vastgoedfinanciering buiten de bank | Veel interesse PSD2 bij Fintech bedrijven | Community Finance Marillion

In deze editie een blik op de ontwikkelingen in de commercieel vastgoed markt. Banken trekken zich terug. Staan alternatieve financiers al klaar om dit over te nemen? Daarnaast een analyse van de grote groep Fintech bedrijven die een PSD2 licentie hebben aangevraagd en de Nederlandse markt op willen.

Deze week de volgende artikelen:

  • Bankloket nog maar op een kier voor vastgoedondernemer
  • Tientallen fintechs kunnen via PSD2 de Nederlandse markt op
  • Op vakantie met je favoriete band - community finance Marillion
  • Voorstel EU voor eenvoudiger toegang tot kapitaalmarkt mkb
  • AXA biedt verzekering tegen crowdfunding & STO fraude

Opmerkingen of aanvullingen? Stuur een reply op deze nieuwsbrief of mail me op ronald@kleverlaan.com.

Ronald

PS. Deze nieuwsbrief doorgestuurd gekregen? Aanmelden kan hier.

Bankloket nog maar op een kier voor vastgoedondernemer

Volgens een analyse van het FD draaien banken de kraan voor vastgoedondernemers steeds meer dicht. Belangenvereniging Vastgoed Belang ziet deze ontwikkeling bij ook en geeft aan dat banken vaak geen nieuwe klanten meer accepteren en ook minder snel nieuwe leningen afsluiten. Rabobank heeft bijvoorbeeld haar vastgoedportefeuille al teruggebracht van €30 miljard naar €22 miljard.

Krapte bij kleine vastgoedbeleggingen

Volgens Frank Mulders van accountant- en advieskantoor KPMG valt er door de terugtrekkende beweging van de Nederlandse banken vooral een gat bij de vastgoedbeleggingen onder de €15 mln:  "Daarboven zijn banken nog actief en zijn er ook meer internationale spelers"

Alternatieve financiers

De laatste tijd zijn en aantal marktpartijen zich dan ook actief op deze markt aan het bewegen. Crowdfunding platform Geldvoorelkaar heeft eind vorig jaar een Vastgoedlening ontwikkeld en ook Collin Crowdfund richt zich nu heel actief op de markt voor commercieel vastgoed.

Daarnaast komen er ook steeds meer gespecialiseerde platformen zoals Mogelijk en Fiduciam die zich gespecialiseerd hebben in deze markt.

Tientallen fintechs kunnen via PSD2 de Nederlandse markt op

Uit de openbare database van de Europese Bankautoriteit EBA blijkt dat al 116 Fintech bedrijven zich hebben geregistreerd in het PSD2-register en gebruik mogen maken van consumenten data.

Meekijken op rekening consument

Deze bedrijven hebben toestemming om als "payment initiation service" of als "account information service" diensten aan te bieden. In het eerste geval kan de Fintech betalingen doen uit naam van de consument en de meest uitgebreide dienst is de tweede dienst, waarbij de Fintech (met toestemming van de consument) toegang krijgt tot de betaalrekening.

22 van deze aanbieders mogen de "payment initiation" diensten in Nederland aanbieden, waarvan 14 ook toegang hebben tot de betaalrekening. Hierbij zijn onlinebank Revolut, Google, betaalbedrijf GoCardless en de snelgroeiende Amerikaanse fintech Quovo.

Veel vergunningen in VK

Met name in het Verenigd Koninkrijk groeit het aantal licentiehouders snel. Op dit moment hebben al bijna 80 aanbieders hier een aanvraag voor gedaan.

Toegang tot zakelijke rekeningen

PSD2 is ontwikkeld voor toegang tot consumentendata. Het lijkt er echter op dat een groot deel van de aanbieders eerder zakelijke diensten aan willen bieden  zoals accountancy- en administratieve oplossingen, geeft het FD aan. Bijna 60% van alle vergunningsaanvragen richt zich op de B2B-sector.

Op vakantie met je favoriete band - community finance Marillion

De Engelse rockband Marillion nodigt dit weekend zijn aanhang uit op vakantiepark Port Zélande en geeft er drie concerten. Alle huisjes zijn afgehuurd door drieduizend fans van over de hele wereld. Het is een uniek concept in de muziekbranche, maar vooral ook een perfect voorbeeld van artiesten die op hun eigen manier, zonder platenlabels en externe financiers de financiering regelen met hun eigen fans.

Marillion Convention

De Marillion Convention is een tweejaarlijkse feest waar band en fans in elkaar opgaan. De formule van het weekend is ontstaan in 2005 en erg succesvol. De zevenhonderd huisjes waren binnen een paar uur uitverkocht. Per persoon werd er 380 euro betaald voor 4 dagen muziek en accommodatie. Bandleden komen met een meet & greet langs bij huisjes die door loting worden gekozen. Hiermee wordt de band tussen muzikanten en fans verder versterkt.

Crowdfunding

Marillion wordt nog steeds vaak genoemd als grondlegger van crowdfunding. Al in 1997 gebruikten zij het internet om geld in te zamelen voor nieuwe albums en voorverkoop van tickets voor optredens.

Tot nu toe blijven zij hier trouw aan. Nieuwe albums worden door een hechte groep van fans voorgefinancierd, vaak tegen bedragen die zelfs 2x tot 3x zoveel zo hoog zijn als een album in de winkel kost. In de database van het management staan zo'n 20.000 adressen die actief mee doen bij nieuwe projecten. Hiermee hebben ze een structurele financieringsbron gevonden om met artistieke vrijheid nieuwe muziek te blijven maken. Er brak zelf seen opstand uit toen de band enige tijd geleden op een traditionele manier een nieuwe opname wilde financieren. De fans wilden het graag exclusief houden!

Op basis  van de interesse van hun fans om bij dit 4-daagse event te zijn, lijkt de binding wel goed te zitten!

Voorstel EU voor eenvoudiger toegang tot kapitaalmarkt mkb

De Europese Raad heeft een akkoord bereikt om mkb bedrijven eenvoudiger toegang te geven tot de kapitaalmarkt. Concreet betekend dit dat het eenvoudiger wordt om met minder regelgeving rond prospectussen, investeringskapitaal op te halen voor kleinere bedrijven,

"Thanks to the deal reached with the European Parliament, we will make it easier for our small and medium businesses to get the finance they need to grow and create jobs in the EU. By agreeing this reform we are putting in place yet another building block of the Capital Markets Union."

Van de 20 miljoen mkb bedrijven in Europa zijn er slechts 3.000 geregistreerd bij aandelenbeurzen. Het is de wens van de EU dat dit er meer gaan worden. In het nieuwe voorstel is dit uitgewerkt door regelgeving voor kleine plaatsingen minder zwaar te houden, maar wel bescherming van investeerders te behouden.

In april gaat hier over gestemd worden in het parlement.

Het voorstel kan hier gedownload worden (PDF).

AXA biedt verzekering tegen crowdfunding & STO fraude

Met het CrowdProtector product,gaat de verzekeraar Axa, samen met startup Assurely, een verzekering aanbieden voor equity crowdfunding. Wanneer de ondernemer de investering niet op de afgesproken manier gebruikt, of wanneer informatie in de documentatie niet correct was, dan krijgt de investeerder zijn/haar geld terug. Ook de ondernemer wordt beschermd met het product tegen claims van de investeerders. Het product is gericht op de Amerikaans markt.

Security Token Offerings

Het product is naast equity crowdfunding ook te gebruiken voor een verzekering tegen STO fraude. Dit crypto-product is tegenwoordig erg populair, omdat de aangeboden tokens vaak gekoppeld zijn aan een onderliggende waarde (aandelen, certificaten) van het bedrijf.

Crowdfunding Fidelity van AIG

Het product lijkt deels op het Crowdfunding Fidelity product wat AIG in 2016 heeft geïntroduceerd. Zelf ben ik daar nog bij betrokken geweest en ik weet dat het lastig is om een model te vinden dat voor het platform, investeerder en ondernemers waardevol is. Het is dan ook de vraag of CrowdProtector werkelijk een oplossing biedt in deze markt, of vooral een oplossing is voor een probleem die niemand ziet.

Contact

Inspiratie opgedaan en verder praten over advies en onderzoek rond nieuwe financieringsvormen?

Neem gerust contact op via een reply op deze nieuwsbrief, via mail (ronald@kleverlaan.com) of telefoon (06-28254452).